Wednesday, January 26, 2011

dugaan

"Tak sabarnye nak balik kuala lumpur dengan awak.. boleh naik bus dengan awak, jalan-jalan dengan awak." kata malina terhadapat teman lelakinya.

setiap hari mali mengira masa untuk sampai pada hari kejadian, tiket dah beli, duit dah sedia, perangcangan semua dah sedia, tinggal nak sampai hari tu je. rasa macam lama betul baru nak sampai hari tu. sempena dengan cuti sem ni mali ingat kan nak jalan-jalan kat kl, maklum la.. dah lama tak berjalan-jalan kat ibu kota tu.

pada suatu hari, mali pergi kelas seperti biasa dan dengan menghadiri kuliah-kuliah dan aktiviti yang sedia ada. tiba-tiba satu SMS dari teman lelakinya, bertulis, "mali, ptptn masuk lambat la... macam mane ni??? kite masing-masing dah la takde duit nak jalan-jalan. macam mane ni????"
hm... mungkin satu dugaan yang kecik je kowt. mali pun balas la SMS tersebut."takde masalah, mali pun ade duit skit, guna duit mali dulu tak pun kita jimat-jimat la sampai sana, kita kan dah biasa berjimat dan berkeadaaan takda duit ni. jangan risau la". selesai satu masalah kerana teman lelaki mali juga berasa sedikit serba salah tetapi mali tetap berkeras untuk mengikut plan asal.

bila masalah dah selesai, datang lagi satu.. selama ini iket ke kuala lumpur tak penah-penah nak abis, mendengar khabar angin, tiket ke kuala lumpur hanya sedikit. teman lalaki mali terus bergegas ke stesen tuk beli tiket dan akhirnya dapat bas walau pun agak kelam kabut sedikit. satu lagi masalah dah selesai.

dan bila lagi 2 hari untuk sampai hari kejadian tersebut.. mali berasa amat bersalah terhadapat teman lelakinya kerana trip kali ni berkemungkinan tidak mendapat restu dari ibu bapa mali..

Apa yang boleh mali buat???
hanya terima seadanya.....
denagn kata lain, kita hanya mampu merancang, namun yang menuntu kan????
selamat berfikir.

2 comments: